Els Baldiri 20/21 reconeixen i impulsen projectes educatius que han fet front a la Covid, a través de l’art i la cultura

La festa d’entrega de la 43a edició dels Premis Baldiri Reixac tornen al Museu de la Vida Rural de l’Espluga de Francolí

De nou, la festa de l’escola catalana ha tornat a l’Espluga de Francolí, en aquest cas ha estat el Museu de la Vida Rural de la Fundació Carulla qui ha acollit aquesta trobada tant especial que ha pogut fer-se 100% presencial. Una trobada molt necessària en què els assistents, no només han pogut recollir els seus guardons sinó que, a més, han gaudit d’un tastet de propostes educatives familiars relacionades amb el món rural i l’educació cultural per la sostenibilitat.

Els Baldiri d’aquest curs, molt condicionat per l’impacte de la pandèmia, han tingut un sentit especial perquè han impulsat i reconegut projectes educatius i culturals que tracten l’emergència emocional provocada per la crisi sanitària i social que estem vivint.

Les arts i la llengua catalana són els pilars dels Baldiri i també de l’acte de lliurament de premis, una festa educativa i cultural en la qual hi han participat més de 300 persones, entre infants i joves, mestres i professors i pares i mares d’arreu dels països catalans.

En la convocatòria d’aquest any s’han premiat un total de 34 projectes, dels més de 300 que es van presentar, que s’han repartit una dotació total de 80.000€.

Els guanyadors dels Baldiri 20-21

Enguany, especialment, s’han reconegut aquells centres educatius resilients que han aprofitat aquest moment de crisi sanitària i social per qüestionar-se i convertir aquesta situació crítica en una oportunitat de millora. Centres educatius decidits que facin apostes valentes i de futur, amb projectes que estableixin noves maneres de fer, que arribin per quedar-se i per transformar l’educació a través de l’art i la cultura.

En aquest sentit, en la categoria de PREMI BALDIRI CONNEXIONS s’han premiat idees de col·laboració entre els centres educatius i entitats cultuals per co-crear un projecte educatiu amb les arts com a fil conductor. Els 7 projectes premiats han rebut una dotació de 4.000 € a més de la participació en un programa formatiu i l’acompanyament d’un mentor.

En la categoria BALDIRI ESCOLES, s’han reconegut reconeixen 7 centres amb propostes transformadores, creatives i valentes que eduquen des de la cultura i les arts. El premi consisteix en una dotació de 3.000 € per centre.

Experiències d’aula Covid

És evident que la pandèmia ha afectat a tota la societat, però la comunitat educativa ha hagut de fer front, amb resiliència i esforç, al gran repte d’adaptar l’ensenyança a les noves mesures sanitàries. És per això, que les bases de convocatòria dels Baldiri 20-21 van tenir una especial atenció, donant més puntuació, a projectes que milloressin l’experiència d’aprenentatge mitjançant llenguatges artístics i combatent els efectes provocats per la Covid.

D’aquesta manera, en la categoria de BALDIRI EXPERIÈNCIES, s’han guardonat fins a 19 centres educatius que han estat premiats amb un val de l’Abacus valorat en 500 € destinats a material escolar i llibres per al centre educatiu.

Un premi molt especial: el Joan Triadú

Joan Triadú va ser un important pedagog català i activista cultural molt vinculat a la història dels premis Baldiri Reixac (va ser-ne impulsor i president). És per això que en l’any del centenari del seu naixement, s’ha convocat un reconeixement especial per a un centre educatiu, seleccionat pel jurat, que destaca per l’estimació i cura de la llengua i cultura catalana.

El centre guanyador ha estat l’Escola Cooperativa El Puig, d’Esparreguera, en reconeixement a una trajectòria de més de cinquanta anys d’una labor educativa coherent i ben fonamentada, que ha consolidat la fortalesa d’un projecte lingüístic sòlid, que treballa per reforçar el paper de la llengua catalana com a llengua de referència dins i fora de la comunitat educativa, i per la recerca contínua de la qualitat i el compromís amb la llengua i la cultura catalanes.

Coneix els guanyadors!