A la recerca de respostes per al sector cultural post-Covid19

«Hem de ser útils, la cultura s’ha de posar al servei de les persones» deia la Marta Esteve, al debat d’Adhoc Cultura aquest passat dimecres 10 de juny. I això hem volgut fer des de la Fundació Carulla amb el cicle mutare SOS»

Per bé o malament, la pandèmia ens ha transformat: ja no som els mateixos, han sorgit noves necessitats, nous reptes, noves maneres de fer. I és arran d’aquesta profunda transformació social i el seu impacte en el sector cultural que us hem convidat a repensar, cocrear i transformar. Mutare s’ha vestit d’emergència per reimaginar el sector cultural i convertir les necessitats emergides arran la pandèmia en oportunitats per a una nova societat cultural.

Però no ho hem fet sols! De fet, més de 450 cocreadors/es dels sectors cultural i social ens han acompanyat en aquest primer cicle de tres tallers, en línia i participatius, dedicat als museus. Una empenta que ens motiva a seguir construint comunitat, que ha demostrat ser tan necessària en aquests temps!

Què hem après en el cicle ‘Museus Post Covid19’?

Taller 1 – «Museus i transformació educativa»

La primera sessió del mutare SOS convidava a reflexionar sobre el present i el futur dels museus en clau educativa. Quin és el nou compromís amb escoles i famílies? Com han de ser les propostes educatives dels museus a partir d’ara?

Vam comptar amb l’expertesa de Xavier López, director de l’Escola Octavio Paz de Barcelona, i Maria Adzerias directora de Còdol Educació. Moderats per Gemma Carbó, entre moltes altres idees, els ponents van remarcar:

• La necessitat de teixir xarxa entre escoles i museus per crear autèntiques comunitats educatives.
  • Prioritzar la qualitat de les propostes educatives per sobre de la quantitat de visites.
  • Adaptar i treure partit dels nous formats virtuals sense voler encabir tot dins la finestra digital: la presencialitat al museu, amb les mesures necessàries, sempre té un valor afegit.

Vols saber-ne més? Et convidem a llegir la crònica de la Clàudia Rius a Núvol i/o recuperar els 14 punts clau del taller de la mà de Catorze.

Taller 2 – «Museus i transformació econòmica»

Hem parlat de transformació cultural i educativa, però per abordar el canvi de manera integral cal tractar també la transformació econòmica. En aquest context, quin paper tenen els museus de cara a generar un model de turisme sostenible?

És la pregunta que obria el segon taller i que amb els ponents Rafael López-Monné, geògraf, fotògraf i professor a la URV, i Gonzalo Gil, responsable de Drac Actiu i sotsdirector de suport i innovació a INEF Lleida, vam intentar respondre.

Partint de la necessitat d’un canvi de paradigma – i si la normalitat era el problema? – algunes de les conclusions a què vam arribar plegats van ser:

• Els museus són elements de transformació social i no meres atraccions turístiques, per tant és fonamental canviar de conceptes: rellevar el de «turistes» per «visitants».
  • Com element de transformació social el museu és clau per refer comunitats a través el relat, alhora que esdevé un espai de trobada on la gent es pugui relacionar.
  • Una comunitat que també es construeix treballant en xarxa amb els agents culturals i socials del territori.
  • I posar sempre al centre la qüestió de la sostenibilitat i l’emergència climàtica.

T’has quedat amb ganes de més? Et deixem la crònica del taller de Núvol i el recull de punts clau que ha preparat Catorze.

Taller 3 – «Museus i transformació social»

La pandèmia ha evidenciat moltes coses, una de fonamental és la necessitat de tenir cura dels altres i la desigualtat social creixent a casa nostra. Davant aquesta realitat el museu no pot donar l’esquena. Per aquest motiu, i com a cloenda del primer cicle mutare SOS dedicat als espais museístics, celebràvem el tercer taller participatiu qüestionant-nos: com s’ha de concretar el compromís dels museus amb els nous reptes per a la transformació social?

En vam debatre amb Roser Sanjuan, responsable de programes públics del centre d’art La Panera (Lleida) i Xavi Campos, director de l’equip de gerència del Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya (CEESC), junt amb els participants, vam arribar a la conclusió que:

• Hem de ser corresponsables. Per no produir per produir, hem d’incorporar l’escolta conscient. Si escoltem l’entorn entendrem quines són les necessitats i podrem donar respostes reals. Per això ens caldrà treballar l’empatia i les cures!
  • Els museus han de posar la vida al centre, ser llocs de trobada on teixir i reforçar el vincle social i local: treballar amb i per les comunitats.
  • Fomentar el treball comunitari empodera. Quan es treballa en xarxa incorporant múltiples visions el projecte s’enriqueix. A més, situem la persona al centre i l’empoderem perquè esdevé protagonista del projecte cultural. Que totes les persones puguin viure i apropiar-se de la cultura!

Aquestes són algunes de les idees que es van tractar, però hi ha molt més! Consulta els 14 punts claus de Catorze i la crònica que ha preparat Núvol.

Ei! Però això no s’acaba aquí perquè el mutare SOS té un segon cicle de tallers. Aquesta segona fase, tractarà sobre les necessitats i oportunitats dels creadors i creadores culturals. Estigues atent/a a les nostres xarxes socials, aviat comunicarem les pròximes dates.