Ponents i programa

Conferència central

• Lucía Miranda

Fundadora de The Cross Border Project

Directora d’escena, gestora cultural, dramaturga i art-educadora. És fundadora de The Cross Border, un projecte que treballa en la intersecció de les arts escèniques, l’educació i la transformació social. També és cofundadora del col·lectiu internacional País Clandestino. Ha coordinat projectes i formacions de Teatre Aplicat en l’educació i la transformació social en centres d’Espanya, Senegal, França, Etiòpia, Noruega i Argentina, entre d’altres. El 2015 va escriure la seva primera obra de teatre professional: Nora, 1959. El 2018 va rebre el Premio Ojo Crítico de Teatro.

//// Ponents Mutare'22

Mutare inspira

• Clara Manyós i Lluís Manyós

La comunicació sense paraules en els espais quotidians

Conversarem sobre el punt en què es troba el projecte El senyor al cap de taula…, que aborda la comunicació no verbal dels cossos en moments de quotidianitat,  l’observació i el compartir temps i espais en silenci. La Clara dialogarà amb el Lluís, una persona afectada d’atàxia, una malaltia neurodegenerativa que afecta sobretot la motricitat i la parla. També tractaran la dificultat que les propostes i projectes culturals arribin a les entitats socials que agrupen els malalts d’atàxia.

Clara Manyós és amant dels processos de creació i investigació i dels actors no professionals. Actriu i directora de teatre graduada en art dramàtic per l’Institut del Teatre (2017). La seva trajectòria en el món teatral és molt rica: ha dirigit espectacles com Frank (Teatre Lliure), Foscor (Sala Versus Glòries) i Epicentre Pioneres (TNC). A més, s’ha encarregat de la direcció d’actors a les pel·lícules Alcarràs, de Carla Simón (2022), Muyeres, de Marta Lallana (2022) i Comando de Gandules (2022), amb Nausicaa Bonnín.

• Martín Correa-Urquiza i Marta Galego

Nikosia: cures, vincle, política i participació. Un enfocament relacional sobre la salut mental

L’Associació sociocultural Ràdio Nikosia és la primera emissora realitzada per persones amb problemes de salut mental a Espanya. Aquest col·lectiu que busca generar noves instàncies d’escolta, cures, acollida i lluita en el camp de la salut psíquica i emocional, amb l’objectiu d’evitar els exclusivismes identitaris.

Martín Correa-Urquiza és doctor en Antropologia Mèdica, professor URV/UOC, i director del postgrau de Salud Mental Col·lectiva. Membre de l’equip tècnic de l’ASCR Nikosia.

Marta Galego és membre de l’Associació sociocultural Ràdio Nikosia i del Grup actiu de gènere, salut i dona. Va estudiar Educació Social.

• Cristina Colomer Termens i Mouna Halhoul El Harrak

Musicals’ Choir

Es tracta d’un cor de 60 joves de Ciutat Vella que va néixer l’any 2014. Podríem dir que Musicals’ Choir és més que un cor, és la seva segona família i així és com ho senten. És un espai on els nois poden expressar a través de la música les seves angoixes, frustracions, pors, emocions tot enfortint l’autoestima, sempre des de l’exigència i la constància a través de la seva veu.

Cristina Colomer és pianista i directora de corals, cursa els seus estudis musicals superiors al Conservatori Superior de la Música del Liceu. És professora de piano de l’Escola de Músics i des del 2005 és la cap d’estudis.

• Inés Boza i Loli Navais

Diari del meu cos

La coreògrafa Inés Boza i la presidenta de l’Associació de dones Àmbar Prim, Loli Navais, conversaran sobre el projecte Diari del meu cos que s’està duent amb dones grans del barri del Besòs. Es tracta d’una experiència després de dos anys de pandèmia i aïllament que permet a aquestes dones trobar-se regularment per cuidar del seu cos i prendre consciència de la seva condició de cuidadores, amb esforç i alegria. I de com això les transforma a totes i posa llum sobre aquest pilar de la nostra societat que són les dones grans.

Inés Boza és fundadora i directora de la cia. de dansa-teatre SenzaTempo (1991-2017). És sòcia fundadora de La Caldera, Centre de dansa i arts escèniques de Barcelona. En la seva trajectòria artística destaca la trobada amb ballarins que van formar part del llegendari grup Pina Bausch. Des del 2013 impulsa el taller de creació de dansa-teatre al Centre Cívic Besòs amb el qual ha realitzat diversos espectacles i intervencions ballades a l’espai públic.

• Alice Monteil, Mireia Plans i Abel Parra Sorribas

Material Sensible

Un projecte participatiu de creació fotogràfica en què persones que han patit abusos sexuals en la infància utilitzen la fotografia per compartir la seva experiència utilitzant-la com a eina de transformació personal i social. Comptarem amb el testimoni d’Abel Parra Sorribas, participant de l’edició de Material Sensible 2021.

Photographic Social Vision és una entitat sense ànim de lucre compromesa en divulgar i potenciar el valor social de la fotografia documental i el fotoperiodisme. Fundada l’any 2001 i a través de tres àrees d’actuació (Projectes, Educació, Professional), treballen com a plataforma per a la difusió de contingut d’alta qualitat, el disseny de projectes en què la fotografia juga un paper a favor de la inclusió social, el desenvolupament professional d’autors i entitats.

//// Programa Mutare'22

Horari del programa

Dijous 26 de Maig

Nau Bostik
(C. Ferran Turné, 1-11)

De 9 a 14:30 h

9:00 – 9:30 h. Acreditacions

9:30 – 10:15 h. Experiències artístiques amb

• Companyia Brots, d’Utopia.
  • Clara Manyós, creadora i directora teatral, i Lluís Manyós.
  • Sandra Jurado, creadora cultura urbana i joves. Projecte Median T la Danza.
  • Direcció artística: Sergi Estebanell
  • Coordinació i textos: Arantza López

10:15 – 10:30 h. Pausa cafè

10:30 – 10:40 h. Presentació jornada
A càrrec de Marta Esteve, directora de la Fundació Carulla.

Mutare Inspira

• 10:40 – 10:50 h. Inspira 1
  • Clara Manyós i Lluís Manyós. La comunicació sense paraules en els espais quotidians (Beca SOS Cultura 2021).
  • 10:50 – 11:00 h. Inspira 2
  • Martín Correa-Urquiza i Marta Galego. Nikosia: cures, vincles, política i participació. Un enfocament relacional sobre la salut mental.
  • 11:00 – 11:10 h. Inspira 3
  • Cristina Colomer Termens i Mouna Halhoul El Harrak. Musicals’ Choir.
  • 11:10 – 11:20 h. Inspira 4
  • Inés Boza i Loli Navais. Diari del meu cos (Beca SOS Cultura 2021).
  • 11:20 – 11:30 h. Inspira 5
  • Alice Monteil, Mireia Plans i Abel Parra Sorribas. Material sensible.

11:30 – 12:20 h. Conferència central

Arriscar-nos plegats. Des d’on treballem amb comunitats? Podem? En sabem? Volem institucions i professionals arriscar-nos plegats?

“Quan vaig començar en això, una de les mestres va passar a classe la següent frase: “si has vingut aquí a ajudar-me, estàs perdent el temps, però si has vingut perquè el teu alliberament està lligat al meu, treballarem plegats”. La signatura era: “Grup aborigen, 1973”.

Lucía Miranda. Directora d’escena, gestora cultural, dramaturga i arteducadora. Fundadora de The Cross Border Project.

12:20 – 14 h. Dinàmica relacional i de cocreació

Farem ús de les nostres HabilitArts per connectar, conèixer-nos. També cocrearem idees i accions per donar resposta a dos casos pràctics.

Amb la col·laboració de la Fundació IRES i l’associació VULNUS.

14:05 – 14:15 h. Tancament.

Conductora: Júlia Bertran.

Inscripcions tancades

Actualment, les inscripcions a la jornada estan tancades.

Aforament complet!