El poder de les arts per despertar el pensament crític
1 DE JULIOL, DE 9 A 14 h
Fabra i Coats (c/ Sant Adrià, 20)
Entrada gratuïta amb reserva prèvia
El poder de les arts per despertar el pensament crític
1 DE JULIOL, DE 9 A 14 h
Fabra i Coats (c/ Sant Adrià, 20)
Entrada gratuïta amb reserva prèvia
Les arts tenen una capacitat inesgotable de transformació. Obren portes, amplien perspectives, ens ajuden a reconèixer la nostra individualitat i a connectar-nos amb la realitat des de diferents punts de vista.
Però, com podem aprofitar tot aquest potencial a dins de les escoles, més enllà de les classes d’educació artística? Quines oportunitats ofereixen les arts a les altres disciplines per fomentar el pensament crític entre l’alumnat? A més d’inspirar i de fomentar la reflexió, quina mena de canvis poden les arts provocar a la societat?
A la jornada Arts pel canvi reflexionarem sobre aquestes possibilitats no pas amb respostes tancades, sinó a partir de moltes i molt variades preguntes. Perquè el pensament crític neix de la capacitat de qüestionar-se i veure el món des d’altres perspectives.
Les places són limitades.
8:30 – 9:00 h – Acreditacions i cafè
9:00 – 9:15 h – Benvinguda
A càrrec de Marta Esteve, directora de la Fundació Carulla
9:15 – 10:00 h – Conferència inaugural
A càrrec de Josep Pedrals
10:00 h – 10:45 h – Diàleg
Amb Núria Vilanova, Oscar Altide i Jordi Ginesta
10:45 – 11:05 h – Pausa cafè
11:05 – 11:25 h – Activació del col·lectiu Última Merda
11:30 – 12:05 h – Experiències inspiradores
12:15 – 13:50 h – Tallers
(1r torn de 12:15 a 13:00 h, 2n torn de 13:05 a 13:50 h)
Arantza Labuena. Treball intensiu de dansa i pensament a l’aula partint d’una pregunta filosòfica fonamental: qui soc?
Raquel Marques (Drac Màgic). Un projecte sobre el poder de les imatges en la configuració del món i una proposta per explorar-ne les possibilitats educatives.
Pau Llonch (Versembrant). Posar l’estètica al servei de la crítica en un procés creatiu. Versembrant és la filosofia de la praxi feta rap.
13:50 – 14:00 h – Dinàmica col·lectiva i tancament
CONDUCTORA: Núria Vilanova
La jornada Arts pel canvi està inclosa dins el curs de Mutare Formació: Arts i educació per fomentar el pensament crític.
Si vols aprofundir en les claus del poder de les arts per fomentar l’esperit crític, apunta’t al curs de formació de 30 hores reconegut pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.
Directora de la Fundació Carulla
Llicenciada en Dret i Treball Social, postgrau en lideratge i innovació social. Al llarg de gairebé vint anys ha liderat equips i projectes socials en institucions com Càritas, la Fundació La Caixa o la Fundació Ires. Actualment, dirigeix la Fundació Carulla amb l’objectiu de transformar la vida de les persones a través de la cultura.
Conductora de la jornada
Llicenciada en filologia anglesa i periodisme. Ha estat reportera a 3Cat des del 2004. Ha dirigit i presentat les quatre últimes temporades del programa InfoK, l’informatiu per a nenes i nens del SX3. Abans d’això, era redactora especialitzada en temes d’educació tant a l’InfoK com a la secció de societat dels TN’s.
Conferència inaugural
Poeta i rapsode. Es dedica a la poesia des de diversos fronts: escriu llibres d’investigació en el gènere, recita poesia de forma professional, posa versos a la música de diversos compositors, explica la poesia en cursos i conferències (en Universitats, Instituts i Escoles) i difon i divulga la poesia en diversos mitjans de comunicació.
Diàleg
Mestre de Primària, cantautor i un apassionat de la cultura dels Països Catalans. La seva relació amb el món cultural comença amb la vinculació des de ben petit en diferents entitats del teixit associatiu del seu poble on no ha deixat mai de mostrar-s’hi actiu. Actualment, impulsa diferents iniciatives on la cultura és la protagonista, com ara la “Nau Espacial de Centelles”. Va ser vocalista, lletrista i cara visible del grup musical català “BONOBOS” (Premi Enderrock Artista Revelació 2014 per votació popular) amb qui va realitzar més de 300 concerts arreu del territori.
Diàleg
Llicenciat en Història de l’Art i Màster en Ciències de l’Educació a la Universitat d’Aberdeen (Escòcia). És director de l’Institut Quatre Cantons de Barcelona des del 2020. Ha ocupat càrrecs directius i pedagògics en diversos centres educatius i és formador del Departament d’Educació. Ha publicat llibres i articles pedagògics, col·labora amb diverses institucions universitàries i educatives, i ha estat membre i president de tribunals d’oposicions. També ha participat com a ponent en esdeveniments nacionals i internacionals per encàrrec del Ministerio de Educación.
Taller – Qui soc jo?
Creadora escènica, dramaturga, performer, investigadora, artista transdisciplinar i mare d’un adolescent. Cofundadora i directora de Labuena Compañía. Diplomada en Magisteri, especialitzada en Educació Especial, Postgraduada en Migració i minories i Màster en Dansa Moviment Teràpia. Des de 1996 ha treballat en nombrosos projectes on la dansa i la pedagogia han estat una eina bàsica d’expressió i capacitació social. Des del 2015, realitza la seva feina des d’una perspectiva transfeminista i anticapitalista, centrant-se en la revisió de rols de gènere.
Taller – Apunts de vista
Cineasta, docent i formadora. Treballa en l’àmbit de la creació documental, la pedagogia de la imatge i l’educació cinematogràfica des d’una mirada feminista. És llicenciada en Ciències de la Comunicació (Universidade NOVA de Lisboa) i Màster en Documental de Creació (Universitat Pompeu Fabra). És sòcia de Drac Màgic, dedicada a l’estudi i la divulgació del cinema i la cultura audiovisual, on coordina projectes com Visions Perifèriques, Apunts de Vista o Lliures en la diversitat, entre d’altres, i és responsable de continguts de l’Observatori de les dones en els mitjans de comunicació.
Taller – Rap
Economista marxista, educador, activista polític i músic. Cofundador de la revista Ordint la Trama, militant de La Drecera i del Moviment Popular de Sabadell i membre del Seminari d’Economia Crítica Taifa. Ha estat productor musical i membre de la banda At Versaris. Fa més d’una dècada treballa en centres educatius amb la cooperativa educativa Versembrant SCCL. Ha publicat diversos llibres i articles, entre els quals Fre d’emergència (Icària, 2014) i Rap a l’aula. Aprenentatge d’una revolució en marxa (2020, Rosa Sensat), on connecta la pedagogia post-vigotskiana amb el rap i la literatura popular.
Escola Suris
Projecte que integra l’art contemporani com a eix vertebrador de l’aprenentatge per fomentar el pensament crític i l’ús del català. L’objectiu principal és fer de l’art una eina de reflexió i expressió, connectant-lo amb la realitat social de l’alumnat. Utilitza llenguatges artístics diversos com la dansa, el cinema, la fotografia, la literatura i les instal·lacions. El projecte involucra infants des d’I3 fins a 6è, el professorat, les famílies i artistes locals.
Imaginació, experimentació i veïnat
Programa de cultura, educació i territori de la Fàbrica de Creació Fabra i Coats. Des de fa quatre anys ha desenvolupat un procés experimental per construir maneres de relacionar-nos amb les comunitats educatives de Sant Andreu i de Barcelona. Es tracta d’una experiència de creació i afectació col·lectiva duta a terme en estreta relació amb l’escola La Maquinista, l’institut-escola Vapor Molí i el Centre de Recursos de Sant Andreu, fruit del qual tant la institució artística com la institució educativa es transformen i construeixen veïnat.
Pensament crític a l’era de la desinformació
Com podem acompanyar l’alumnat a fer front a la desinformació i entendre un entorn digital ple de narratives enganyoses, emocions i soroll constant? Desfake és una proposta per activar el pensament crític a l’aula i abordar l’ecosistema informatiu de forma vivencial, transversal i significativa.
Amb Arantza Labuena
Treball intensiu de dansa i filosofia a l’aula. Els continguts del projecte neixen d’una pregunta fonamental: qui soc? Partim de la idea que no podem conèixer el món si abans no ens coneixem a nosaltres mateixes. Amb aquesta premissa, ens apropem a les persones adolescents per dotar-les d’eines de reflexió i anàlisi des d’un vessant experiencial, incentivant la creació i el raonament a partir de les experiències pròpies.
Amb Raquel Marques, de Drac Màgic
Un projecte de recerca i divulgació sobre el poder de les imatges en la configuració del món i una proposta per a explorar-ne les possibilitats educatives. Aquest taller se centra en les eines i estratègies per a la descodificació audiovisual. A partir d’un exercici pràctic d’anàlisi, els assistents aprendran a posar en relació diferents imatges en circulació amb els seus contextos de producció i recepció.
Amb Pau Llonch, de Versembrant
El rap com a eina de canvi social. El taller fa servir una metodologia integral, dinàmica, flexible i en constant desenvolupament. L’objectiu és posar l’estètica al servei de la crítica en un procés creatiu on l’agent, creant i repensant el seu entorn, es transforma a si mateix. L’activitat, que segueix l’enfocament del projecte Versembrant, es pot resumir amb una frase: la filosofia de la praxi feta rap.